Børnesamtaler
Jf. §30, §32 og §32 stk. 4 i Barnets lov.
Jeg yder strukturerede børne -og ungesamtaler i både akutindsatser, forebyggende og kompenserende indsatser.
Jeg benytter løsnings fokuserede spørgeteknikker (LØFT) som grundlæggende arbejdsredskab til at støtte barnet/den unge i at sætte ord på tanker og følelser, men også til at få øje på ønsker til en foretrukne fremtid.
I samtalerne, benytter jeg mig ofte af tegnesamtalerne “De 3 huse”, hvor barnet får lov til at deltage aktivt.
Børne -og unge samtalerne bruges som redskab til at afdække deres oplevede virkelighed.
Det kan være samtaler som fungerer som led i familie indsatser.
Samtalen sikre at barnet/den unge har en stemme i indsatsen og bliver hørt.

Jeg har 17 års erfaring med børn og unge, hvor autisme, opmærksomhedsforstyrrelser, forestillingsevne, længere latenstid, eksekutive funktioner og fysisk og mentalt uro kan udfordre en samtale.
Det er min erfaring at børne/unge samtaler kan være særligt brugbare ved:
-psykisk mistrivsel hos barnet/unge eller forældre
-skolevægring
-angst hos barn/ung eller forældre
-psykisk sygdom eller udviklingsforstyrrelser hos børn/unge og forældre
-misbrug i hjemmet
-søskende til børn/unge med diagnose
-skilsmisse
-familier med højt konflikt niveau