Skip to content

Skole og Institutioner


Det er en stor opgave at skulle styrke det inkluderende fællesskab, og det kræver en ekstra viden, som kan føles uoverskuelig og tidskrævende, at sætte sig ind i.
Måske har I et eller flere børn med udfordringer, som kræver en ekstra indsats, og ønsker inspiration til hvordan I kan støtte bedre i hverdagen.
Jeg høre ofte at lærere eller pædagoger, føler sig presset til at skulle varetage opgaver, som ligger udover deres normale kerneopgaver, og det kan medvirke til nedsat arbejdsglæde og stress.

Jeg yder sparring og løsningsfokuserede samtaler, der kan hjælpe med at sætte fokus på det der allerede virker, og hvad I gerne vil se jer selv gøre mere af.

Forslag til emner der kan være relevante for jer:
-det sensitive barn
-diagnoseforståelse af angst, autisme eller adhd
-piktogrammer og visuel støtte
-hvordan stiller jeg krav til det kravafvisende barn
-hvordan støtter jeg et barn med angst og skolevægring
-konflikthåndtering ved low arousal

Social- og Boligstyrelsen har udarbejdet syv anbefalinger for god kvalitet i indsatsen for børn og unge med ADHD, autisme eller lignende vanskeligheder i alderen 0-18 år.
Formålet med anbefalingerne er at udbrede viden om god faglig praksis målrettet børnene, de unge og deres familier, samt at give fagprofessionelle og deres ledelse inspiration til at styrke deres indsats på området.

Anbefaling:

  • 1. Sørg for, at fagprofessionelle – med afsæt i deres faglige grundviden og adgang til specialiseret viden – kan skabe trivsels- og udviklingsfremmende rammer for børn og unge med ADHD og/eller autisme.
  • 2. Sæt fokus på børne- og ungesynet omkring målgruppen, så barnet eller den unge mødes med grundlæggende forståelse og anerkendelse.
  • 3. Sørg for, at indsatser har et helhedsorienteret og tværgående fokus, så barnet, den unge og deres familier oplever en sammenhængende og koordineret indsats.
  • 4. Tilbyd barnet eller den unges familie indsatser efter behov, så familiens trivsel og barnet eller den unges udviklingsbetingelser styrkes.
  • 5. Tilbyd individuelt og fleksibelt tilrettelagte indsatser, metoder og rammer med afsæt i barnet eller den unges behov, ressourcer og personlighed, så der skabes mulighed for deltagelse og udvikling.
  • 6. Vær opmærksom på tegn på mistrivsel hos børn og unge og tegn på ADHD og autisme, så børnene og de unge opspores, og der kan igangsættes målrettede indsatser og tiltag.

    Kilde: Social.dk, anbefalinger for god kvalitet i indsatsen for børn og unge med ADHD og/eller autisme.

Hør mere om hvad jeg kan tilbyde og hvordan I bedst kommer i gang

Denne hjemmeside bruger cookies. Ved at fortsætte med at bruge siden, acceptere du vores brug af cookies.